Ergene dünyanın en yoğun ilaç atığı barındıran nehirleri arasında

Ergene Nehri, Türkiye’de yer alan ve endüstriyel atıkların deşarj edildiği bir nehir olarak bilinir. Ergene Nehri’nin kirlilik sorunları, çeşitli sanayi tesislerinden ve atık su arıtma sistemlerinin yetersizliğinden kaynaklanmaktadır. Ancak, dünyanın en yoğun ilaç atığı barındıran nehirler listesinde Ergene Nehri’nin yer aldığına dair kesin bir bilgiye sahip değilim. İlaç atıkları, sulara karıştığında çevresel etkileri olabilen önemli … Read more

Yeşil Hidrojen ile gezegeni karbondan kurtarmak

Yeşil hidrojen, temiz enerji dönüşümü için umut verici bir teknolojidir ve gezegeni karbondan kurtarma çabalarına katkıda bulunabilir. Geleneksel hidrojen üretim yöntemleri, fosil yakıtlardan elde edilen doğal gaz veya kömür kullanarak karbon emisyonlarına neden olurken, yeşil hidrojen üretimi yenilenebilir enerji kaynakları kullanılarak gerçekleştirilir. Yeşil hidrojen üretimi için genellikle su elektrolizi kullanılır. Bu süreçte, yenilenebilir enerji kaynaklarından … Read more

Yapay Güneş Reaktörü

yapay güneş projesi

Çin’de 2013 yılında üzerinde çalışmaya başlanılan yapay güneş – tokamak projesinde, 100 milyon derece sıcaklığa ulaşıldı. Proje sonucunda 10 milyon watt elektrik enerjsi üretilip, 200 bin ampül aydınlatılabiliyor. Yapay Güneş Çinli bilim adamları bu hafta, ülkenin güneydoğusundaki bir nükleer füzyon reaktörünün, güneşin merkezinde bulunanların altı katından fazla, 100 milyon santigrat derece üzerinde bir sıcaklığa ulaştığını … Read more

Enzimleri anlamak için yeni bir araç

Enzimler

Yale üniversitesi bilim adamları, kompleks yapının ve enzimlerin düzenlenmesinin çözülmesine yönelik yeni bir yaklaşım benimsemişlerdir. Enzimleri anlamak için yeni bir araç olarak google algoritması benimsenmiştir. Ulusal Bilimler Akademisi Bildiriler Kitabı’nda bu hafta online olarak yayınlanan yeni bir çalışmada, kimya profesörü Victor Batista ve meslektaşları, çoğu mikroorganizmalar için gerekli olan bir bakteriyel enzimin düzenlenmesinde anahtar amino asitleri … Read more

Yeni Enzim

yeni enzim keşfi

MIT üniversitesinden kimyagerler yeni enzim üzerine keşiflerini ve bu enzimin sabit bir iskelete değil, değişken bir yapıya sahip olduğunu keşfettiler. Birçok mikrop, karbon dioksiti karbon monoksite dönüştüren bir enzime sahiptir. Bu dönüşüm reaksiyonu, özellikle oksijen içermeyen ortamlarda yaşayan bakteriler için karbon bileşikleri oluşturmak ve enerji üretmek için çok yüksek bir öneme sahiptir. Bu yeni enzim, … Read more

Kontamine Su

kirlenmiş su

Yüzey alanının %90’ı sulardan oluşmuş Dünyadamız’da yaşam formlarının çoğu gibi her insan suya muhtaçtır. Gel gelelim hiç kimse bilerek kontamine su (kirlenmiş) içmek istemez. Japonya’da bulunan RIKEN Sürdürülebilir Kaynak Bilimi Merkezi’nden (CSRS) araştırmacılar, kirlenmiş suyu verimli bir şekilde arıtma vazifesini ciddiye aldılar. Geçtiğimiz aylarda Profesör Hitoshi Sakakibara’nın önderlik ettiği bir grup tarafından yürütülen çalışma sonucunda, Funaria hygrometrica … Read more

Moleküler güneş enerjisi santrali

Moleküler Güneş Termal Enerji Depolama Sistemi

İşveç’li ekip güneş enerjisini sıvılaştırıp, 18 yıl boyunca saklamayı başarmanın Moleküler güneş enerjisi santrali ile mümkün olduğunu gösterdi. Günümüz’de Ges(Güneş enerji sistemleri) aracılığı ile elde edilen güneş enerjisi elektrik ihtiyacı için kullanılmakta. Bu sistemin kullanımı basit bir şekilde merkez hatlara elektrik enerjisinin aktarımı ve ile gerçekleşmekte. Güneş enerjisinin ilerleyen zamanlarda kullanılabilecek en büyük kaynak olduğu … Read more

Hidrojen’in Metale Dönüşmesi

hidrojenin metale dönüşmesi

Bildiğiniz üzere Hidrojen ametal yapıda bulunan bir element. Yalnız bilim adamları yaklaşık bi asırdır Hidrojen elementinin metale dönüştürebileceğini iddia etmektedir. Hidrojen’in Metale Dönüşmesi Geçtiğimiz bi kaç sene öncesine kadar bu teori tamamen bir iddia olarak kalmıştı yalnız bilim adamları, Amerika Sandia Ulusal Labaratuvarında yaptıkları çalışmalarla hidrojenin metale dönüşeceğini pratikte ispatlamış oldular. Hidrojeni Metale Nasıl Dönüştürdüler? … Read more

Dünyanın en ağır elementi

oganesson elementi

Şubat aylarında üzerinde çalışması tamamlanan Oganesson elementi sentezlendiği 2002 yılından beri, üzerinde çalışılması türlü zorluklarlada olsa devam ettirilen ve geçtiğimiz aylarda meyvalarını vermiş sonuçları yabancı bir fizik dergisinde yayınlanmıştı. Yayınlanan makaleyi kısa notlarla yayınlandığı şekilde sizlere aktarmaya çalışacağım. Dünya’nın En Ağır Elementi Hakkında Oganesson (Og) periyodik tablodaki en ağır elementtir. Sentezlendikten sonra üzerinde çalışılması oldukça … Read more